"Stilla veckan",del 5, påsken 2010

Långfredag! När jag var liten, (inte så lång nu heller), yngre var jag i alla fall, så minns Långfredagen som väldigt lång!! Det var inte mycket vi barn fick ta oss för, och absolut inte smälla påsksmällare. Inte en enda butik var öppen och bio och dansarrangemang var absolut inget som fanns att gå till. Jag läste någonstans denna vecka, att fram till 1969 var det olagligt att i Sverige ha "festliga arrangemang". Tiderna förändras, nu är det helt tvärtom, nu är allt öppet, snart dygnet runt!
Jag hävdar att vi behöver andningspauser, stillhet och tid för eftertanke.Också helg är alldeles fantastiskt bra tillfälle till att reflektera.
På Facebook la jag ut en sång idag som också finns här och det är bara att klicka på länken. Sången "Korset där Jesus gav sitt liv", av Pelle Karlsson. 
 http://www.youtube.com/watch?v=frP4mpZ4VhA&feature=related 
Om Du vill kan Du läsa om Kristi korsfästelse i Lukas evangelium i nya testamentet, kapitel 23: vers. 26-43.
Han tog våra fel och brister på sig och därför led han korsdöden för oss alla.
Helt kort vill jag reflektera över några av verserna i slutet av deetta bibelrum: ´Det var de två andra rövarna som hängde på korset som hade en ordväxling där den ene säger att om Jesus nu är Judarnas konung, Guds smorde så kan han väl hjälpa sig själv, och även dem.
Den andre rövaren har en ödmjuk inställnnig till situationen och inser i denna stund också sin egen del, "Vi har dömts med rätta", säger han, men "Jesus är oskyldig!" Då ber han Jesus att hans kall tänka på honom när Han kommer med sitt rike. Då ger Jesus återigen ett alltigenom omvälvande svar: -" Sannerligen, redan idag skall Du vara med mig i paradiset!" Inte ens på korset avvisade han en syndare som ville omvändelse! Mänskliga tankar räcker inte så långt i detta sammanhang. Han hade ju helt och hållet kunnat avvisa rövarens vädjan, med ett; Sköt Du ditt, så grejar jag mitt! Men sån var och är inte Jesus. Kärnan i Guds förlåtelse har så fantastiskt större dimensioner än vad vi kan föresställa oss. Förllåtelse för de fel jag gjort och gör måste jag be om varje dag.
Dramat fortsätter på påskdagen då LIVET triumferar över döden, och LJUSET besegrar mörkrets makt.
Om Du hinner; Varför inte lyssna till sången "Det blod som Jesus göt en gång, t & m Andrae´ Crouch, sv.text Barbro Karlsson.
http://www.youtube.com/watch?v=7gc5U0h2P6Y

Go kväll och välsignelser!
/Per-Uno/

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej per-uno!

va roligt att läsa om påskveckan!

hälsningar katarina!

2010-04-04 @ 15:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0